رفع و درمان جای جوش صورت

مشکل جوش های صورت تنها برای نوجوانان نیست. بسیاری از افراد بزرگسال و خصوصا خانمها حتی در ده های سی ، چهل و پنجاه سالگی زندگی از جوش های صورت خود شکایت دارند. بنابراین چه نوجوان و چه بزرگسال ، لازم است  برای مقابله جوش های پوستی و عوارض آن مراقبت های ویژه پوستی را به کار ببندند(درمان جوش صورت).

در این کلینیک  روش های ها گوناگونی برای درمان جای جوش به کار گرفته می شود. هر روش برای نوع خاصی از جوش ، یا جای جوش مناسب است و متناسب با شرایط هر شخص بهترین روش درمانی مناسب برای او در نظر گرفته می شود. متخصصین این کلینیک بر این باورند باید زمان کافی برای هر بیمار اختصاص داده شود و وضعیت او به دقت ارزیابی شود و این موضوع برای تضمین رضایت بیمار از درمان اهمیت زیادی دارد.

روش های درمان جوش و جای جوش در این کلینیک عبارتند از:

  • پیلینگ شیمیایی
  • لیزر فراکشنال Mosaic
  • میکرودرمابریژن
  • پاکسازی پوست

علت ایجاد جای جوش چیست؟


در برخی موارد، جوش‌ها به طور عمیق به پوست آسیب می‌زنند و این آسیب نه تنها به لایه بیرونی پوست بلکه به بافت‌های زیرین نیز وارد می‌شود. برای از بین بردن جای جوش‌های صورت و بدن، پوست ماده‌ای به نام کلاژن تولید می‌کند. کلاژن نوعی پروتئین است که برای بازسازی پوست از اهمیت حیاتی برخوردار است. تشکیل کلاژن یک فرآیند بسیار حساس است، زیرا در صورت تشکیل کلاژن به مقدار کمتر یا بیشتر از مقدار مناسب، جای جوش در طی بازسازی پوست باقی می‌ماند.

موضوعی که بیشتر نگران‌کننده است، این است که با بالا رفتن سن، به علت کاهش میزان کلاژن پوست، جای جوش‌ها نیز به طور آشکارتر نمایان می‌شوند. برای درمان جای جوش‌های صورت و بدن، روش‌های مختلفی وجود دارد. برای تعیین اینکه کدام روش مناسب برای هر شخص است، تشخیص نوع جای جوش بسیار مهم است.

انواع جای جوش


نوع جای جوش به شدت و نوع آسیبی است که به بافت  پوست وارد می شود، بستگی دارد و شامل انواع زیر می شود:

نوع اول : آیس پیک : جای جوش چکشی

این نوع جای جوش شایع ترین نوع است و جای تیز و عمیقی مانند فرورفتگی نوک یخ شکن در پوست ایجاد می کند. ( علت نام گذاری آن نیز همین است، چرا که آیس پیک به معنای یخ شکن است) . این نوع جای جوش زمانی ایجاد می شود که بدن کلاژن کمی تولید می کند که باعث ایجاد فرورفتگی هایی در پوست هنگام بازسازی پوست بعد از جوش زدن می شود.

نوع دوم: بوکسار : جای جوش واگنی

این نوع جای جوش به صورت فرو رفتگی هایی است که درون این فرورفتگی ها دارای زاوایا و مانند چند ضلعی هستند . این نوع جای جوش معمولا در شقیقه ها و گونه ایجاد می شود. این نوع جای جوش شبیه به جای دانه های مربوط به آبله مرغان است و ممکن است سطحی یا بسیار عمیق باشد.

نوع سوم : هایپرتروفیک : جای جوش برجسته

برخی مواقع جای جوش به صورت برآمده است که به علت تولید بیش از حد کلاژن در حین بازسازی پوست بعد از جوش زدن ، می باشد. به این نوع جای زخم یا جای جوش اصطلاحا  جای جوش کلوئیدی نیز گفته می شود.  این نوع از جای جوش بیشتر نمایان و در معرض دید است و معمولا بر اثر جوش های کیستی ایجاد می شود. این نوع جای جوش بیشتر در میان نژاد  آسیایی ها ، سیاهپوستان و اسپانیایی ها دیده می شود.

نوع چهارم: رولینگ یا جای جوش غلتکی

این جای جوش به این علت این گونه نام گذاری شده که مانند این است که روی پوست یک غلتک زبر کشیده شده و سطح پوست موج دار می شود.  

راه ها و روش های درمان


روش های درمانی بسیاری برای درمان جای جوش وجود دارند . در جلسه مشاوره ، متخصص جوش و نوع جای جوش را به دقت بررسی می کند و مطابق با شرایط پوست بیمار بهترین روش درمانی را پیشنهاد می دهد.

متخصصین کلینیک ما دارای تجربه و مهارت بالایی در درمان انواع جای جوش صورت دارند و تمامی روش های درمانی در این کلینیک با دقت و مهارت بالا توسط متخصصین آموزش دیده و مجرب انجام می شود.

به کمک تجربه و مهارت بالای متخصصین ما در انجام پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزر برای رفع جای جوش می توانید اطمینان حاصل کنید که پوستی صاف و زیبا خواهید داشت.

در این کلینیک بعد از ارزیابی و معاینه بسیار دقیق بیمار بهترین مناسب ترین روش درمانی برای او انتخاب می شود و بسته به شرایط هر بیمار طرح ویژه ای برای درمان او در نظر گرفته می شود.

جای جوش هایی که منجر به فرورفتگی در سطح پوست می شوند به روش های زیر درمان می شوند :

  جراحی جای جوش

این روش یک روش جراحی بسیار کوچک سطحی برای از بین بردن جای جوش است که برای جای جوش های بسیار بزرگ و عمیق به کار می رود. این روش به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی  انجام می شود و انجام آن بسیار سریع است . در این روش قسمتی از پوست که فرورفتگی دارد به بالا کشیده می شود تا با پوست اطراف خود هم سطح شود. با انجام این کار جای جوش دیگر مشخص نیست و با گذشت زمان قسمت های باقی مانده از جای جوش هم محو خواهند شد.

لایه برداری پوست ( به روش درم ابریژن، پیلینگ،میکرودرم ابریژن و لیزر)

این روش درمانی بیشتر برای درمان جوش و جای جوش هایی مناسب است که به صورت پراکنده روی پوست هستند . با انجام این روش خارجی ترین لایه پوست برداشته می شود و همزمان پوست برای بازسازی مجدد تحریک می شود . این روش درمانی برای جای جوش هایی مناسب است که تقریبا سطحی هستند و عمق زیادی ندارند

روش نیدلینگ ( یا القای کلاژن)

در روش نیدلینگ پوست صورت برای درمان جای جوش صورت، سوراخ های بسیار ریزی روی سطح پوست با استفاده از یک رول مخصوص (غلتک کوچکی با سطح پر از سوزن های ریز و ظریف) ایجاد می‌شود. این روش باعث تحریک پوست به تولید بیشتر کلاژن می‌شود تا فرورفتگی های پوست بازسازی و پوست هموار شود. در روند بازسازی پوست و ترمیم سوراخ‌های ایجاد شده، کلاژن بیشتری تولید می‌شود و پوست صورت تحریک شده بهبود می‌یابد. دستیابی به نتایج نهایی این روش درمانی نیازمند زمان طولانی می‌باشد که معمولا حدود نه ماه زمان می‌برد. البته بعد از گذشت چند ماه اولیه، بیمار ایجاد تغییراتی در پوست خود مشاهده می‌کند.

تزریق ژل و چربی

در این روش نواحی فرو رفته پوست با تزریق کلاژن یا چربی گرفته شده از بدن خود شخص یا انواع دیگر ژل های تزریقی پر می شود و با دیگر نواحی پوست هم سطح می شود. برخی از انواع ژل های تزریقی موقتی هستند و بعد از مدتی جذب می شوند اما انواع دیگری نیز ثابت و همیشگی هستند و برخی نیز موجی تجدید کلاژن موجود در پوست می شودند. 

رادیو فرکوئنسی

در این روش از امواج رادیو فرکوئنسی برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست استفاده می شود ( به این روش ترماژ هم گفته می شود). این روش که تکنیکی برای جوانسازی پوست است در ازبین بردن جای جوش نیز موثر است چرا که موجب تحریک پوست به ساختن کلاژن می شود . انجام این کار حداکثر یک ساعت زمان می برد و درمان طی چند جلسه انجام می شود. این روش برای جوش های آیس پیک و بوکسار مناسب است.

روش های درمانی برای جای جوش های برآمده

کرم و ژل و محلول های مخصوص جای زخم و جوش: شما می توانید این کرم ها یا محلول های مخصوص را حتی بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه کنید اما مدت زمان بسیار طولانی زمان می برد تا به نتیجه برسید و  اثر گذاری این روش تا زمانی است که از این محصولات استفاده می کنید .

لیزر درمانی :روش لیزر درمانی یک روش ایمن برای جای جوش های برآمده است. همچنین استفاده از روش IPL نیز یکی از درمان های مخصوص برای این نوع جای جوش است که برای رنگ پوست های روشن تر مناسب است. روش لیزر همچنین می تواند لک های پوستی را هم از بین ببرد.

تزریق دارو به جای جوش :در این روش داروی مخصوصی برای از بین بردن بافت اضافی روی پوست مستقیما به داخل پوست تزریق می شود. ماده تزریقی ممکن است کورتیزون یا مواد مشابه شیمی درمانی ( برای از بین بردن بافت اضافه) باشند . در صورتی که بعد از چهار بار تزریق در جای جوش نتیجه ای به دست نیاید روش جراحی انجام می شود.

جراحی جای جوش: در این روش بافت اضافی به روش جراحی برداشته می شود . معمولا این کار همراه با دیگر روش های درمانی مانند تزریق یا تابش امواج  انجام می شود تا از تشکیل دوباره بافت اضافی جلوگیری شود.

روش های میکرودرم و پیلینگ چگونه بر جای جوش اثر می گذارند؟


روش میکرودرم به طور چشمگیری جای جوش های سطحی را از بین می‌برد و ترمیم می‌کند. این روش باعث برداشته شدن پوسته‌های خارجی روی سطح پوست می‌شود و منافذ پوستی که با چربی و کثیفی مسدود شده‌اند را باز و تمیز می‌کند. این روش برای جای جوش های سطحی مناسب است، اما برای جای جوش های عمقی مانند نوع آیس پیک مناسب نیست.

از طرف دیگر، پیلینگ شیمیایی برای جای جوش هایی مناسب است که باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد فرورفتگی در پوست شده‌اند. نوع ماده و غلظت محلولی که برای پیلینگ شیمیایی استفاده می‌شود ممکن است متفاوت باشد و بسته به قوی بودن محلول، ممکن است به عمق بیشتری از پوست نفوذ کند و موجب تحریک پوست به بازسازی شود. روش پیلینگ علاوه بر برداشتن لایه خارجی پوست، موجب تحریک تولید کلاژن در پوست نیز می‌شود.

تفاوت میکرودرم و پیلینگ چیست؟


در هر دو روش پوست لایه برداری می شود اما چگونگی انجام این کار در این دو روش متفاوت است.  در روش میکرودرم ابریژن برای برداشتن لایه های مرده پوست و تحریک پوست به تولید کلاژن از دانه های ریز کریستال استفاده می شود و این روش برای جای جوش های سطحی مناسب است. از طرف دیگی در روش پیلینگ برای برداشتن لایه خارجی پوست از محلول های شیمیایی که بسته به نوع جای جوش در انواع مختلف با درجه غلظت و قوی بودن متفاوت تهیه می شود ، استفاده می شود. روش پیلینگ برای جای وش های عمیق تر استفاده می شود.

عوارض


به طور کلی اکثر روش های گفته شده در بالا عوارض کمی به دنبال دارند. در روش هایی که تهاجمی تر هستند ، ممکن است پوست به طور موقتی تغییر رنگ داشته باشد و قرمز شود. در برخی افراد ممکن است روی پوست به طور موقتی لکه هایی ایجاد شود که با گذشت مدت زمان ریکاوری این لکه ها از بین خواهند رفت.