تزریق ژل گونه

ar4-798

شاید دیدن برجستگی و شکل برخی از هنرپیشه‌های سینما شما را وادار به فکر کردن در مورد تزریق ژل و برجسته سازی انواع مختلف قسمت‌های چهره‌تان کند. همچنین، ممکن است شنیده باشید که این روزها پروتزهایی در بازار موجود است که با استفاده از آن‌ها می‌توان بخش‌های گونه یا چانه را برجسته کرد و به شکل دلخواه دست یافت. نتایج مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که گونه برجسته و چانه برجسته یکی از عوامل زیبایی چهره محسوب می‌شود. قوس گونه‌ای که بخشی از استخوان گونه را تشکیل می‌دهد، به طور طبیعی باعث برجستگی گونه‌ها می‌شود. در واقع، افرادی که گونه‌های برجسته دارند، این شکل چهره را به ارث برده‌اند و استخوان گونه آن‌ها به این شکل رشد کرده است. اما در برخی افراد، استخوان گونه به میزان کافی رشد نکرده و به همین دلیل گونه‌ها پهن و بی‌حالت به نظر می‌رسند. برجسته سازی گونه امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است و روش‌های مختلفی مانند تزریق ژل و چربی، و همچنین استفاده از پروتز در گونه برای زیباتر کردن چهره وجود دارد.

سوالات متداول

- چه زمانی ژل گلوله گلوله می شود؟

تکنیک تزریق ژل، بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت تکنیک صحیح، ممکن است ژل به صورت گلوله‌ای در پوست تزریق شود. با انجام تزریق درست، احتمال این موضوع بسیار کمتر می‌شود. همچنین، اگر تزریق به درستی انجام نشود، ممکن است مثلاً جای سوزن‌ها روی لب باقی بماند، اما با تزریق درست، جای سوزن‌ها بعد از 4 تا 5 روز بینی می‌روند. برای تزریق ژل، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کرده و قبل از انجام عمل، با او مشورت کنید. برای داشتن انتظارات واقعی، باید توجه داشت که تزریق ژل، چهره شما را به کلی تغییر نمی‌دهد و گاهی افراد به دلیل انتظارات بیش از حد، از نتیجه عمل راضی نمی‌شوند.

 آیا  ژل‌ها برای بدن ضرر دارند؟

اگر ژل استاندارد استفاده كنيد م ‌توان گفت برای بدن ضرری ندارد ولی به هرصورت بايد بدانيد ژل يك ماده خارجی است كه حتی اگر استاندارد باشد وقتی وارد زير پوست می ‌شود ممكن است بدن نسبت به آن ماده خارجی واكنش نشان دهد و چند ماه يا چند سال بعد، دچار التهاب يا قرمزی يا به ‌اصطلاح گرانولوم (يعنی واكنش بدن) شود. بنابراين احتمال اين‌كه يك ژل استاندارد بدن را دچار مشكل كند، وجود دارد اما اين خيلی به ندرت پيش می آيد عوارضی مثل تورم، التهاب و واكنش جسم خارجی به ‌صورت سفتی آن نقطه و عفونت.البته ژل‌های هيالورونيك چون ظرف 21 ماه جذب می ‌شوند بنابراين احتمال فوق‌ العاده كمی وجود دارد كه مشكلی ايجاد شود و اگر مشكلی ايجاد شود مربوط به همان 21 ماه است و بعد از آن، جذب می شود.اگر از ژل‌های استاندارد استفاده شود تنها ممكن است بعد از تزريق ژل دچار كبودی و كمی  تورم شود كه معمولا در عرض چند روز برطرف می ‌شود.

-  درچه مناطقی می ‌توان از ژل استفاده كرد؟

مدت زمان که ژل‌های موقت می‌توانند در پوست باقی بمانند، بین 9 تا 21 ماه است، و گاهی حتی تا 51 ماه هم ممکن است. این ژل‌ها می‌توانند با تزریق به منظور افزایش حجم لب، گونه و کاهش خطوط خنده استفاده شوند. در صورتی که خط اخم با استفاده از بوتاکس رفع نشود، می‌توان از تزریق ژل استفاده کرد تا به صورت فوری حجم از دست رفته به پوست بازگردد و خطوطی مانند خطوط لبخند یا پرانتزها و چین‌هایی که از کناره‌های تحتانی بینی شروع شده و تا گوشه‌های دهان ادامه پیدا می‌کنند، کاهش یابند. همچنین، با برخی انواع ژل‌ها می‌توان گود افتادگی‌های زیر چشم یا فرو رفتگی‌های برخی قسمت‌های پوست را کاهش داد.

- ورم  حاصل از تزریق چه زمانی کم و طبیعی میشود؟

بلا فاصله پس از تزریق چربی ناحیه تورم زیادی دارد در این زمان عمده بیماران از دیدن خود ناراحت و شوک زده می شوند اما پس از یک الی دو ساعت با جذب سرمها و بی حسی ها مقداری از تورم کاسته می شود در صبح ها ممکن است در هفته اول تورم زیاد تر شود که نگران کننده نیست و حتی در برخی موارد ممکن است در روز دوم یا سوم بطور ناگهانی ورم بیشتر شود که هر چند در اغلب موارد اشکالی ندارد ولی باید با پزشک خود مشورت کنید نهایتا ده روز تا دو هفته بعد ورم برطرف میشود.

 - آیا محدودیت تغذیه در روزهای قبل و بعد از تزریق وجود دارد؟

محدودیت خاصی و جود ندارد اما خوردن آناناس تازه می تواند در کاهش التهاب و ورم موثر باشد.

موارد منع صرف

 - خانمهای باردار.

 - خانمهايی كه دوران شير دهي را سپری مي كنند.

 - بعضی از اختلا لات انعقادی.

- وجود عفونت در محل تزريق.

- فردی كه مستعد تب خالهای راجعه می باشد.

- افرادی كه داروهای خاص مصرف می كنند.

مراقبت های قبل از تزریق

  • چنانچه شما زیر 18 سال می باشید برای  تزریق ژل  نیاز به اجازه والدینتان خواهید داشت.
  • اگر دچار حساسیت های پوستی هستید حتما آن را به اطلاع پزشکتان برسانید.
  • برای بانوانی که در دوران بارداری قرار دارند تزریق فیلرهای پوستی توصیه نمی شود.
  • در صورتی که پوست شما دچار عفونت، زخم و یا حساسیت شده است حتما قبل از تزریق به مشاوره پزشکی نیاز خواهید داشت.حتما به پزشکی با تجربه مراجعه بفرمایید.

عوارض

  • با توجه به اینکه ژلهای جدید از کیفیت بالایی برخوردارند و توانسته اند از مراکز نظارتی مربوطه مثل  اداره نظارت بر توزیع غذا و داروی امریکا مجوز مصرف دریافت کنند معمولاً تزریق این ژلها با عارضۀ مهمی همراه نیست و اگر هم عارضه ای داشته باشد خفیف و کوتاه مدت است از این جمله می توان از قرمزی، تورم و درد مختصر ناحیه تزریق نام برد.
  • فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید با بدن سازگار هستند یعنی اینکه باعث حساسیت نمی شوند با این وجود بهتر است کسانیکه سابقه آلرژی های شدید به هر گونه داروی تزریقی دارند از تزریق ژل خودداری نمایند.
  • کسانیکه داروهای تضعیف کنندۀ سیستم انعقاد خون مثل آسپرین یا بروفن یا ادویل استفاده می کنند ممکن است  دچار کبودی ناحیه تزریق شوند.
  • اگر بعد از تزریق ژل گونه اقدام به لیزر صورت، پیلینگ یا هر اقدام دیگری که منوط به پاسخ درم است نمائید احتمال واکنش التهابی وجود دارد.
  • در بیمارانیکه دچارضعف سیستم ایمنی هستند و یا به هر دلیل از داروهای تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی استفاده می کنند تزریق  باید با احتیاط انجام شود زیرا در این افراد احتمال عفونت بیشتر از افراد معمول است.
  • بی ضرر بودنآن در حاملگی، خانم های شیرده و افراد زیر 18 سال به اثبات نرسیده است.
  • بی ضرر بودن آن در بیمارانیکه سابقۀ اسکار برجسته (گوشت اضافه آوردن) دارند مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است.
  • علاوه بر ژل روشهای دیگری نیز برای برطرف کردن چین و چروک های صورت وجود دارد. در این مورد می توان از کرم های صورت، پلینگ شیمیایی و لیزر صورت نام برد.

مراقبت های بعد از تزریق

تا 24 ساعت بعد از تزریق ژل گونه لازم است بیمار از فعالیت های فیزیکی شدید اجتناب نموده و در معرض حرارت یا نور شدید خورشید قرار نگیرد.بعد از تزریق در مواردی ممکن است مختصری درد، قرمزی و تورم ظاهر شود که جای نگرانی ندارد و برطرف خواهد شد. کمپرس سرد به کاهش تورم ناحیه تزریق شده کمک خواهد کرد.

هزینه و قیمت

هزینه تزریق ژل با استفاده از ژل های پوستی بستگی به نوع و نام تجاری ژل استفاده شده و مقدار یا تعداد تزریق های مورد نیاز برای دستیابی به نتایج دلخواه بیمار دارد.