پوست و موی سالم

172764

برای پیشگیری از عوارض پوستی توجه به رعایت اصول بهداشتی دارای اهمیت خاصی دارد . مانند استحمام روزانه، توجه به رژیم غذایی صحیح و مناسب سن ، اجتناب از پوشیدن لباسهائی با الیاف مصنوعی ، پیشگیری از خستگی جسمی و روحی ، پرداختن به ورزش و تفریح در هوای پاک و دور از آلودگی های شهر و اجتناب ازپوشیدن کفش های تنگ و نوک باریک .

برای آنکه بتوانید به بهترین وجه از پوست و موی خود مراقبت کنید لازم است ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. نوع پوست شما به میزان تولید چربی بستگی دارد. ژن، رژیم، عوامل استرس زا، دارو و حتی مراقبت های پوستی روی تولید چربی پوست موثر می باشند.برای اینکه نوع پوست خود را تشخیص دهید از خودتان تست پوست بگیرید. برای اینکار صورت را شسته و به آرامی خشک کنید سپس مقداری کاغذ نازک یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک برداشته و روی نقاط مختلف صورت فشار دهید.

اگر پوست شما “چرب” باشد کاغذ خواهد چسبید نقاط چرب را برداشته و آن قسمت را پاک می کند. اگر کاغذ نچسبید یا هیچ نقطه چربی را جمع نکرد پوست شما “خشک” است. اگر کاغذ در نقطه T-Zone(پیشانی، بینی . چانه) چسبید پس شما پوست “مختلط” (نرمال) دارید. حدود ۷۰% خانم ها پوست مختلط دارند.

سلامت پوست و مو

یكی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت پوست و مو راههای طبیعی هستند كه در آنها استفاده از مواد شیمیایی به حداقل رسیده و به این ترتیب از اثرات جانبی آنها نیز اجتناب می شود. توصیه های متخصص پوست و مو که در زیر بیان شده است به شما كمك می كند بدون استفاده از مواد شیمیایی و صرف هزینه زیاد به سلامت موهای خود كمك كنید:

1- هنگام خواب به موهایتان روغن زیتون یا روغن خردل بمالید و صبح روز بعد آنها را شستشو دهید.

2- روغن خردل را بجوشانید و با آن به طور مرتب موها را ماساژ دهید.

3- برای حفظ سلامت پوست و مو همیشه رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش را فراموش نكنید. نوشیدن مقادیر كافی آب در روز و خوردن میوه و سبزی تازه بهترین راه داشتن موهای سالم و با طراوت است.

4- استفاده از عصاره شنبلیله نیز 2 تا 3 بار در هفته برای حفظ طراوت موها توصیه شده است.

5- حتی اگر مایلید موهایتان بلند شود 5-4 هفته یك بار كمی آنها را كوتاه كنید.

6- مالیدن مخلوط روغن نارگیل با آب لیمو روی موها در روز هم برای سلامت آن مفید است.

7- موها را با كش های پلاستیكی قدیمی نبندید.

این كش ها موجب شكستن تار مو می شوند. به جای آن از یك نوار قابل ارتجاع با پوشش پارچه ای استفاده كنید.

8- موی خیس را به سختی شانه نزنید زیرا استحكام آن یك سوم قدرت موی خشك است و احتمال شكسته شدن آن وجود دارد ابتدا با حوله موی خیس را خشك كنید آنگاه بااستفاده از یك شانه به آرامی گره های مو راباز كنید.

9- شستشوی مو با آب لیمو طراوت و درخشندگی را به آن بر می گرداند.

10- اگر به شوره سر دچار هستید یكی از قدیمی ترین روش ها استفاده از مخلوط سركه و آب است به این صورت كه طی شب پوست سر را به آن آغشته كرده صبح روز بعد نیز آن را با آب و سركه شستشو دهید. پس از چند هفته نتیجه را خواهید دید.

11- روش مناسب دیگر برای خلاص شدن از شوره سر این است كه موها را با عصاره آبی بذر شنبلیله آغشته كرده پوست سر را با این عصاره ماساژ داده چند دقیقه بگذارید بماند و سپس شستشو دهید.

12- همچنین مالیدن روغن زیتون و بادام بر پوست سر برای رهایی از شوره سر توصیه شده است.

13- یكی دیگر از دستورالعمل های توصیه شده برای درخشندگی مو ها این است كه موز را با عسل مخلوط كرده به مدت 40 -30 دقیقه اجازه دهید روی سر بماند و بعد شستشو دهید.

14- گفته شده برای جلوگیری از سفید شدن مو نیز راههایی وجود دارد. یكی از این روش ها استفاده از مخلوط یك گیاه علفی به نام (Bhringraj (Eclipta elba ، Amala ، مرجان ، آهن و دانه كنجد سیاه است كه در كاهش روند سفید شدن مو موثر شناخته شده است.

15- روش مناسب دیگر برای داشتن پوست و موهای سالم مالیدن عصاره برگهای گشنیز سبز بر روی پوست سر است.

به هرحال توصیه اصلی و مهم رعایت رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی مناسب است كه بر سلامت همه اعضای بدن و از جمله موها تاثیر می گذارد. به یاد داشته باشید انعكاس آنچه در بد ن اتفاق می افتد بر روی پوست و مو نمایان می شود. رژیم غذایی ناسالم و ناقص از نظر عناصر مهم برای سلامت ، بیماری ها و كمبود ویتامین ها و مواد معدنی بر كیفیت موی سر اثر دارد و مشكلاتی مانند شوره ، نازك شدن موها ، ریزش مو و سفید شدن زودرس به موها آسیب می رسانند